“تایپوگرافی از سیر تا پیاز” عنوان مجموعه مقالاتی است که سعی دارد تا به تایپ [۱٫ type در فارسی به نوشتار ترجمه شده است . در اینجا تایپ به معنی هر گونه شمایل نوشتار مثل متن و حروف و علایم نگارشی است . از همین رو من به جای نوشتار از کلمه تایپ استفاده کرده ام .] و رابطه آن با تصویر بپردازد . تایپوگرافی [۲٫ تایپوگرافی در برخی از منابع به حروف نگاری ترجمه شده است . به دلیل اینکه این ترجمه نمی تواند جامعیت مورد اشاره در اصل کلمه تایپوگرافی را پوشش دهد ، به جای استفاده از کلمه “حروف نگاری” از همان کلمه ” تایپوگرافی” استفاده شده است .] از مباحث مهم در طراحی گرافیک است . ردپای تایپوگرافی را امروزه می توانید در بسیاری از رسانه ها مانند پوستر ، مجلات ، روزنامه ها ، رسانه های تصویری ، وب و… ببینید .
امید دارم در مجموعه مقالات ” تایپوگرافی از سیر تا پیاز” بتوانم به چند وچون مقوله تایپوگرافی ، نقش آن در طراحی و رابطه آن با یک دیزاین موفق ، آنگونه که باید بپردازم .
تایپوگرافی چیست ؟
معانی مختلفی برای واژه تایپوگرافی در لغت نامه می توانید پیدا کنید . چند تای آنها را در زیر می بینید :
تایپوگرافی ، هنر چیدمان تایپ ، برای رسیدن به یک زبان تصویری است .
تایپوگرافی ، هنر پردازش متن ، برای رسانه های چاپی است .
تایپوگرافی عبارت است از انتخاب و طرح ریزی تایپ برای چاپ .
از مجموعه تعریف های بالا و همینطور چند تعریف دیگری که از سایر جاها دیده ام می توان اینطور برداشت کرد که :
تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می کوشد با تغییر عناصر متن ، مثل اندازه ، فاصله حروف ، شکل حروف ، فاصله خطوط ، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد . تایپوگرافی در طیف گسترده ای از امور هنری ، مثل ساخت تیتراژ فیلم ، طراحی گرافیک ، طراحی کتاب های کمیک ، طراحی مالتی مدیا و… کاربرد دارد . تایپوگرافی با خطاطی و دست نویس تفاوت دارد ، هر چند طراح تایپ می تواند از خط و دست نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد .
اما داستان تایپوگرافی و تعاریف آن وقتی به ایران می رسد جالب می شود . تایپوگرافی جز پدیده های بحث برانگیز در محافل گرافیکی ایران است .
ایران پیشینه ای قوی و کهن در زمینه کار با خط دارد . هنرمندان ایرانی در طی صد ها سال تاریخ خوشنویسی نشان داده اند که خط را می شناسند و می دانند که چطور باید آن را زیبا و خوش به کار بگیرند . برخوردی که ما با تایپوگرافی در ایران داریم ، نمی تواند تابع برخوردی باشد که در غرب با مقوله خط دارند . از این رو جنبش های بومی در زمینه تایپوگرافی در ایران پدید آمده و شکل گرفتند .
کمتر کسی را می توان یافت که در حیطه طراحی گرافیک مشغول به کار باشد و از تاثیر تایپوگرافی در رفتار و فرهنگ طراحی در ایران بی خبر باشد . رابطه تایپ و تصویر در ده سال اخیر همواره جز بحث های مهم بوده است .
دوسالانه گرافیک تهران یک رویداد بین الملی و مهم در جامعه گرافیک است . در حاشیه نهمین دوره از این دوسالانه نشستی تحت عنوان” تایپوگرافی” برگزار شد .
در این نشست اساتید مطرح گرافیک ایران همچون فرشید مثقالی ،قباد شیوا ، مسعود سپهر و رضا عابدینی به بیان تعریف خود از تایپوگرافی پرداختند . فرهاد فزونی در یادداشتی که در روزنامه اعتماد [۳٫ روزنامه اعتماد ، شماره۱۴۵۵ ، صفحه ۱۱ ] آورده است به شرح دیدگاه ها و تعاریف این افراد از تایپوگرافی می پردازد :
از عنوان این سلسله جلسات پیدا بود که قرار است تعریفی از «تایپوگرافی» داده شود و اصلاً بدانیم که تایپوگرافی چیست. قباد شیوا، فرشید مثقالی، مسعود سپهر و رضا عابدینی سخنرانان جلسات بودند که هر یک به تعریف تایپوگرافی پرداختند، جز رضا عابدینی که با مطرح کردن ۳۰ سوال در مورد تایپوگرافی، جلسه اش را به پایان رساند. او اعتقاد دارد که دوره تعریف کردن و قانون گذاشتن به پایان رسیده است. در مجموع خلاصه جلسات را به صورت زیر می توان دوره کرد:
قباد شیوا و مسعود سپهر:
تایپوگرافی به کار با حروف قابل چاپ گفته می شود. خوشنویسی و دست نویس خارج از حیطه تایپوگرافی است.
فرشید مثقالی:
تایپوگرافی کلاً به کار با حروف گفته می شود چه قابل تکثیر باشد چه نباشد. خوشنویسی و دست نوشته هم گونه یی از تایپوگرافی است.
رضا عابدینی نیز، همان طور که گفته شد از دادن تعریف برای تایپوگرافی سر باز زد اما از مثال هایی که می زد پیدا بود که محدودیت تکثیرپذیری را برای تایپوگرافی قائل نیست و از این نظر با مثقالی هم نظر بود اما اختلاف نظر بین آنها در مورد ایده و فرم بود. مثقالی اعتقاد دارد که تایپوگرافی باید در جهت رساندن مفهوم اتفاق بیفتد و عابدینی حذف کردن تایپوگرافی فرمالیستی را نمی پذیرد و اعتقاد دارد که با این کار، بسیاری از آثار درخشان تایپوگرافی جهان، بخصوص مکتب گرافیک سوئیس را باید از دایره تایپوگرافی حذف کنیم. در جلسه آخر، که میزگردی بود با حضور هر چهار طراح، بیشتر حس شد که هیچ یک از آنها با نظر دیگری موافق نیست و در ذهن مخاطب عام تر این سوال نقش می بست که بالاخره تکلیف مان چیست؟ تایپوگرافی کدام است و حرف چه کسی را باور کنیم. در ذهن مخاطب جدی تر هم این سوال به وجود می آمد که حالاچه اصراری است تا همه به یک نظر مشترک برسند؟
محمدرضا
سلام به جناب خدادادی
مطالب سایت خیلی جالب هست و برای همین بنده با کسب اجازه از شما و همچنین ذکر منبع از مطالب شما در وبلاگم استفاده می کنم …
اگه این کار باعث رنجش شما می شود لطفا با بنده در میان بزارید تا از مطالب شما استفاده نکنم …
با تشکر
محمدرضا امینی
مهدی خدادادی
انتشار و بسط مطالب پیکسلر ، جهت اهداف غیر تجاری و با ذکر منبع باعث خشنودی من خواهد بود .
اشکان روشنایی
سلام مهدی عزیز، این فیلم رو اخیرا دیدم، عالی بود:
http://www.helveticafilm.com/
پیشنهاد میکنم تو که به تایپوگرافی علاقه داری حتما ببینیش. عنوانش یه کم گول زننده است چون آدم فکر میکنه فقط راجع به هلوتیکاست ولی به بهانه هلوتیکا از مکتب سویس شروع میکنه و کلا تایپوگرافی رو توی ۴۰-۵۰ سال اخیر بررسی میکنه. کلی هم مصاحبه با طراحای درجه یک دنیا داره.
موفق باشی.
مهدی خدادادی
ممنون اشکان جان به خاطر معرفی فیلم . اتفاقا منم به خاطر اسمش قبلا زیاد کنجکاو نشده بودم ببینم . با توضیحاتی که دادی ، حتما خواهم دید .
علی
سلام من مطالبتون رو جسته گریخته میخونم و استفاده میکنم.
اول از قالبتون که خیلی خاص است و حس جالبی به آدم میده تشکر میکنم.
دوم شما مطلبی در مورد تایپوگرافی منتشر کردید ولی از تایپوگرافی متن در آن خبری نبود.
مثل اول نقطه(ویرگول) بعد فاصله یا نیم فاصله که من به شخصه اعتقاد دارم اینطوری هم بهتر خوانده میشه و هم قشنگتر است.
توصیه میکنم از این نرمافزار استفاده کنید بسیار عالی است.
http://aftab.cc/modules.php?name=Downloads&op=getit&lid=161
مهدی خدادادی
سپاس علی جان ، سعی دارم که علائم نگارشی مثل ویرگول، نقل قول و… را تا جایی که می توانم رعایت کنم . به هر حال سواد و دقت من در این مورد محدود است .
در مورد نیم فاصله ، به زودی کُدی در این مورد به سایت اضافه خواهم کرد تا به شکل اتوماتیک این موارد را اصلاح کند .
علی یزدی
مهدی جان آموزنده و بسیار جذاب … خیلی ممنون از مطلب …
امیر حسین برزگر سلوکلائی
موجب ارتیاح خاطر حقیر است که شما در زمره ی دوستانم اقامت دارید..
ali
slm
aqaye khodadady va3 logo tayp az che barnamei estfade mishe
امیر
سلام
مطالبتون عالی و قالب و طراحی سایت فوق العاده است. خدا قوت. راهت پایدار
من به مبحث تایپوگرافی خیلی علاقه مندم و موضوع پایان نامه ارشدم که در حال تکمیلشم در همین مورده.متشکرم
مهدی
مطلب بسیار جالبی بود . با اجازه با ذکر منبع اون رو در وبلاگم قرار میدم .
در ضمن با شناختی که از اساتید بالا دارم و تجارب شخصی خودم ،نظر استاد عابدینی رو ترجیح میدم .
ممنون
دانلود آهنگ زیبا
زبانم ناتوان از سپاس جبران گونه است بخاطر لطف بیکران شما همواره تندرست و کامیاب و شاد باشید فدای شما
jimbo
ba salam.
khubo mofid bud.
movafagh bashid.
naghme
slm
bebakhshid mishe vase in mozooe manba[ketab] moarefi konid??
mamnun
sara sohrabi
مطالبتون خیلی جالب بود
امیرمسعود
نوشته خوبی بود. خسته نباشید 🙂
صادق ساطع
[…] اطلاعات بیشتر در این زمینه مهم و پیشینه دار گرافیک به اینجا مراجعه […]
Aylin
jaleb bod mamnon
عرفان
سلام دوستان گرافیکی
اگه کسی از دوستان راجع به تاریخچه تایپوگرافی کتابی یا یه چیز مکتوبی میدونه معرفی کنه..سپاس
نادر
درود برشما خیلی متشکر از مطالب پر محتواتون ممنون.
sajad mohamadi
با سلام.
من علاقه مند هستم که تایپوگرافی یاد بگیرم.
کمی ایندیزاین بلدم و همچنین فتوشاپ.
می خواستم راهنماییم کنید که از کجا باید شروع کنم؟ باچی شروع کنم؟ کتاب، فیلم، سایت و … .
ممنون.
فاطمه
سلام.من طراحیم عالیه و تو دبیدستان هم کلى اسم بچه هارو یه مدلایى مینوشتم که کلى باید نگاه میکردى تا میفهمیدى چى نوشتم…الان چند وقته دنبال یه کارایى تو همین مایه هام…در ضمن من طراحى هامو با دست انجام میدم…شما اگه میتونین راهکارى نشونم بدین ممنون میشم
احمد
بسیار عالی بود . تششکر
shine
good…
سلام دنیا! | ــعطفــ
[…] پیاز” عنوان مجموعه مقالاتی است که سعی دارد تا به تایپ ۱ و رابطه آن با تصویر بپردازد . تایپوگرافی ۲ از مباحث مهم […]
با سلام.مطالبتون عالی بود GOOOOOOD من عاشق گرافیکم
با سلام.مطالبتون عاالی بودGOOOOOD.من عاشق گرافیکم
BITA
سپاس از شما.من خودم گرافیست هستم گرافیکم خیلی علاقه دارم.عالی بود
امیر
باسلام خدمت شما مطالبتون عالی بود خیلی ممنون
تایپوگرافی از سیر تا پیاز : خوشنویسی | Pixeler
[…] در اولین سری از مطالب تاپیوگرافی از سیر تا پیاز ، تایپوگرافی از سیر تا پیاز : تعریف به چیستی و چگونگی تایپوگرافی اشاره داشتم . همچنین در […]
تایپوگرافی چیست ؟
[…] . فرهاد فزونی در یادداشتی که در روزنامه اعتماد ۳ آورده است به شرح دیدگاه ها و تعاریف این افراد از […]